top of page
  • Foto van schrijverGiovanna Gomersbach

Kijk je met de ogen van je hart?


Afgelopen week stond bol van De Liefde! Het stroomde aan alle kanten, natuurlijk vooral door Valentijn.


Maar in mij, ook door het lezen in 'Liefdesriten' door Vladimir Megre. Wat een invloedrijke eyeopeners schrijft dit genie toch, met zijn Anastasia serie!

Ook las ik een inspirerende zin, in een email van Josje Keller:

“Ik ben Liefde, die Angst, haar tegenpool, waarneemt.”


Een doordenker die mij aansprak en mij vervolgens deze gedachte bracht:

“Ik ben een Bron en schenk Liefde als ik mij niet met Angst identificeer word ik steeds opnieuw geboren”

Die ‘Bron’ zorgt ervoor dat ik dit artikel gerust mag opnemen in mijn Blog over Water :+) Ik wil graag iets schrijven over 'het fenomeen liefde’, omdat ik het jammer vind als het alleen in de commerciële heisa blijft hangen, alsof Liefde ‘een ding’ is. Hartjes zijn lief, aantrekkelijk en positief besmettelijk, maar zij hebben hun effect wel aan diepere waarden te danken. Bovendien maken zij indruk op het water (dat wij zijn), dus daar duik ik graag even in.


Eergisteren waren in de gratis docu serie ‘Live Longer Feel Better’ een aantal aimabele mensen te zien en beluisteren, terwijl zij spraken over hun kennis en ervaring op het gebied van Water (aflevering 4) en ook over hun kijk op Liefde (in aflevering 7). Je komt hiermee in ‘een spirituele context’, maar daar heb ik geen probleem mee. Voor mij betekent spiritueel’ niet veel anders dan ‘het onzichtbare’ en immateriële.


Wat ik hoorde voelde aan als verhelderend en ook hartverwarmend. Zo sprak Richard Rohr, auteur van ‘The Trinity’, over hoe wij geboren zijn in Liefde, hoe we bewegen door Liefde, om te belanden in Liefde. Klinkt wel als een warm bad, toch?


Deze stroming van Liefde past in mijn ‘energetische’ wereldbeeld en mensbeeld. Hierin zijn wij gemaakt van energie en we gedijen in verbinding met de liefdevolle, alles verbindende levensenergie die alles draaiende houdt. Wij kunnen niet bestaan zonder, in ieder geval niet lang. Want door isolatie, afscheiding, haat, levend in Angst, worden wij (dodelijk) ziek. Je kent hier zelf vast wel voorbeelden van?


Deze visie maakt ook deel uit van ‘universeel bewustzijn’, waarin wij onderdeel uitmaken van de universele natuurwetten. Ook mr. Rohr (opgeleid als katholiek priester) gaf in de genoemde serie aan dat spirituele tradities van alle tijden een aantal kernwaarden met elkaar gemeen hebben, die steeds meer heel natuurlijk verklaarbaar blijken te zijn.


Onze band met het licht, de behoefte aan verbinding, het verlangen naar schoonheid, de ervaring van heelheid en eenheid. Deze waarden kunnen nu wetenschappelijk worden onderbouwd door (quantum) fysica en biologie, niet langer gescheiden van psychologie en filosofie. En als je lang genoeg kijkt zie je hoe dit allemaal naadloos samenvalt met ecologie en duurzame gezondheid.


Vind je dit abstract? Het is ook een samenvatting van wat ik heb geleerd van een lange rij onderzoekers van het leven, die afgelopen 30 jaar. Mijn manier van kijken verbindt de deelgebieden van hun expertises met elkaar en tegenwoordig ben ik niet meer alleen als ‘generalist’, ‘betweener’, systeemdenker of interdisciplinair visionair, behebt met ecologica. De benaming ‘huis tuin en keuken filosoof’ vind ik ook wel toepasselijk.


Waar het mij in dit schrijfsel om gaat is de vraag: hoe is het leven doordrongen van wat wij als Liefde ervaren en is er een relatie met water? Vervolgens denk ik: zoek en vind het antwoord door het openen van je mind, in verbinding met je hart, zodat je kunt kijken met de ogen van je hart, net zo lang tot je mind kan zien hoe het klopt..



"Liefde is een werkwoord", vind ik ook een prima gezegde. Liefde beweegt in flow, is dynamisch, wil worden beoefend en je kan het laten groeien. Een echte eyeopener vond ik de ontdekking dat ik zelf een onuitputtelijke bron van liefde ben, als ik daarvoor kies en mijn hart actief open. Gelukkig lukt dat langzaamaan steeds meer en dat voelt heerlijk: rustgevend en rijk.


Leven in Liefde smaakt alsmaar naar meer... Meer liefde kunnen beleven, door geven en ontvangen. Meer zelfliefde schept een gezonde basis en bevrijdt van ballast. Alles en iedereen wordt er mooier, warmer en gelukkiger door! Zo simpel kan het zijn. Heerlijk toch? Hierbij ben ik wel gewaarschuwd: niet te vergeten mijn aspecten in de schaduw te erkennen en te omarmen.. Anders krijg ik waarschijnlijk zomaar onverwachts een koude douche!


Overigens begon mijn oeverloze onderzoek naar Water door de kennismaking met vitaal en gerevitaliseerd water, dankzij Ger Kappert. Destijds was hij eigenaar van 'Mizuwaai', wat Water is Liefde betekent..


Je weet misschien al dat ik een liefdesrelatie met voeding heb? Daar ligt eigenlijk de oorsprong van mijn onderzoek naar ons Water. Het is tenslotte onze basisvoeding en primair ingrediënt van al ons eten en drinken. Waarschijnlijk is het een substituut voor liefde geweest in mijn jonge leven. Dankzij de verwarmende en voedende aspecten van eten en drinken voelde ik mij een beetje thuis op Aarde.


Tegenwoordig blijk ik mijn liefde voor natuurvoeding op de kwaliteit van ons water te projecteren. Voor mijn eigen dagelijkse behoefte, maar zeker ook voor het welzijn van de (toekomstige) jeugd. Daarbij kan ik mensen helpen die genoeg van het leven en van zichzelf houden om aandacht en zorg aan hun water willen besteden.


En wat schetste mijn verbazing en verwondering, toen ik ontdekte dat onderzoekers die echt diep het water in zijn gedoken, weer boven kwamen (figuurlijk) met het idee:

Water is de fysieke vorm van Liefde. Dat is toch een regelrechte paradigma shift voor ieder 'weldenkend' mens? :+)


De bijdragen van deze pioniers heb ik natuurlijk ook beschreven in De Schoonheid van Water ~ goud van de toekomst. Mensen als professor Gerald Pollack, onderzoeker Masaru Emoto, kunstenaar Paul van Dijk en uitvinder Frank Collaris.


Zij lopen er niet mee te koop, want het klinkt niet professioneel. Voor je het weet wordt je als prof gediskwalificeerd en voorzien van het label etherisch/esotherisch of nog laatdunkender. Zeker als je in de molen van de anti-kwakzalvers vereniging valt. Maar ik vind dat het echt gezegd mag worden, want volgens mij kunnen zij gewoon zien met de ogen van het hart.


Zelf heb ik daar inmiddels ook een handje van, blijkt wel uit dit citaat uit Het Boek:

"Liefdevolle ogen bekijken het leven rooskleuriger, alles verschijnt in harmonie en dat maakt je ontvankelijker voor verbondenheid. In plaats van afgescheidenheid, zie je overeenkomsten, waardoor je makkelijker contact maakt. Zo kan energie stromen.

Hier ligt de relatie tussen water, liefde en de oorsprong van dit boek. Water verbindt, voedt, verzorgd en doet nog veel meer. Het werkt als liefdesenergie, voor een duurzaam gezond leven in vitale schoonheid."

Ik moet hier ook aan Japan en Okinawa denken, omdat onderzoek heeft vastgesteld dat deze mensen ouder dan 100 jaar worden, bovenal omdat zij een hechte gemeenschap weten te vormen. De onderlinge verbinding, uitwisseling en support draagt wezenlijk bij aan hun voortbestaan. Japan biedt in meer opzichten interessante 'resultaten': ook als het gaat om de cultivering van voeding, mentale hygiëne en natuurlijke schoonheid. Wat mij betreft een inspirerender oriëntatie voor persoonlijke ontwikkeling dan de Verenigde Staten!


Toevallig (?) heeft de Japanner Emoto heeft de ogen van de wereld geopend voor de verborgen kwaliteiten van ons water. Of eigenlijk voor de kwalitatieve kant van energie: van de verschillende frequenties die het leven aansturen. Er zijn positieve, opbouwende, leven bevorderende frequenties (zoals van Liefde en Dankbaarheid) die schoonheid teweeg brengen. Hun tegendeel, bewerkstelligd door bijvoorbeeld Haat en Minachting, bewegen in de tegengestelde richting en kunnen wij ervaren als lelijk, destructief en dodelijk. Zijn foto’s en experimenten zijn nu wereldberoemd.


Dit kristal verscheen dankzij het woord Liefde..


Wanneer je echt tot je door laat dringen wat deze bevroren waterkristallen aantonen, wordt je je bewust van de waarde en kracht van de energie in zowel gedachten als intenties en woorden.

In combinatie met het vermogen van Water, als hoofdbestanddeel van Lijf en Leven.


Mijn boodschap of conclusie is eigenlijk simpel: het leven draait op energie; fysiek waarneembaar als Liefde en Water. Zonder deze drijvende krachten is er geen leven op onze groenblauwe planeet. Dus laten we elke dag maar Valentijn vieren en zacht trillende frequenties op elkaars harten richten. Kijken wat er op Aarde opbloeit...



door: Giovanna Gomersbach


0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

EM

bottom of page